Dagarna går fort

Fredag den 3 februari 2012
Några dagar sedan sist. Vi har varit utan ström från måndag middag till fredag middag. Därav svårt att kunna skriva något.

Förra söndagen var det dags för ett besök i Metodistkyrkan i byn. Det är en fattig församling och kyrkan var under renovering, vilket i det här fallet innebar att man tagit upp hela golvet så att det var endast stampad jord och sand över det hela. Diverse byggmaterial fanns utspridda på golvet. Men vad gör väl det när stämningen är god och man ser det som en stor förmån att kunna gå till kyrkan, sjunga och ge kollekt. Med sång och glädje ger man av det lilla man har för att restaureringen av byggnaden ska kunna fortsätta.

Den här veckan har gått åt mest till besök i klasserna på mellan och högstadiet. Det har varit trevligt att berätta lite om vårt sociala system, skatter, skolsystemet, kungahuset och lite om vårt politiska system. Ju äldre eleverna är desto mer har jag kunnat berätta, då förståelsen förstås ökar med bl a deras mognad. Och de lyssnar och är väldigt intresserade.

Till veckan är det skolmästerskap i friidrott och nästan hela veckan går åt till detta. Tränat har man gjort – i nästan 14 dagar. Ska bli spännande att vara med om det. I övrigt har jag nu hittat något jag kan hjälpa till med. Det är att lästräna eleverna i engelska. För även om engelska är det officiella språket och det integreras gradvis i undervisningen – så kommer många barn från familjer där man inte talar engelska – och de barnen behöver mycket träning i läsförståelse. I undervisningen växlar man bort det lokala språket mer och mer ju högre upp i klasserna man kommer. När man kommit till 9:an så är undervisningen nästan enbart på engelska. Och naturligtvis får de också lära sig sitt lokala språk, Fante, som ett skolämne.

I morgon får det bli besök på marknaden i närmaste större ort. Behöver lite påfyllning i matförrådet – ananas t ex. De är så otroligt goda – min favoritfrukt faktiskt.

Söndag den 5 februari 2012.
Söndag morgon, mulet. Strömmen, som försvann igen i går, kom tillbaka i natt. I går tog jag fram papper och penslar. Tänkte försöka hitta någon inspiration för lite kreativ sysselsättning. Det dröjde inte länge förrän jag hade två åskådare, flickor. När jag var klar fick de ett varsitt papper av mig och låna en varsin pensel. Så resten av tiden var det jag som tittade på när de tecknade och målade. En av dem gjorde den svenska flaggan, precis så som jag lärt dem vid mitt besök i klassen. Eftersom den har samma färger som deras skoluniform så kommer de nog att minnas den.
I går och idag är det tvättdagar här hos lärarna. Allt tvättas förstås för hand och med minimalt med vatten, eftersom det är en bristvara. 
Passa på att titta på Fb. Jag lägger ut bilder så mycket som jag hinner. Det är väldigt dålig täckning för internet här så det blir bara några enstaka bilder då och då.
Ha det så gott i kalla Sverige.
Solveig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0