Föreläsning om att förebygga HIV smitta.

Tisdag den 17 januari 2012

Idag kom en av skolans överhuvud hit och höll föreläsning om HIV/AIDS. Jag blev inbjuden att sitta med och lyssna tillsammans med de övriga lärarna. Som vi alla vet är detta ett stort problem i Afrika. Nu har de ett program för att skapa mer kunskap om hur det smittar och hur man kan förebygga att sprida smitta.

Det var intressant och även om vi haft föreläsningar lokalt i Sveg genom Röda Korset, så var det en hel del nya saker som kom fram.

Essensen av det hela var att alla lärare ska ha med sig varje dag att man kan tala om HIV i alla sammanhang. Talar man om procent i matten så kan man ta antalet HIV-positiva som exempel. Tankarna om HIV ska finnas med i allt man gör. Nu såg man ju problemet med föräldrar t ex. De lever med sina vanor och är inte så lätt att ändra på. Men någonstans och någon gång måste man starta – och i det här fallet är det lämpligt att starta med barnen. Flera av er har säkert läst Mankells bok om Afrika och de utdöende samhällena där barnen förlorar sin historia för att ingen finns kvar som kan berätta, på grund av att befolkningen dör i AIDS. Man har ju där skapat ett skrivande av familjehistoria för att någonting ska finnas kvar.

Synd att jag inte kommer ihåg vad Mankells bok heter. Jag var glad att jag kunde få säga några ord om detta och peppa lärarna i deras arbete. En av lärarna ska förse mig med statistik! Mycket tänkvärt!

Resten av dagen gick med att handla på marknaden i närmaste stad. Jag hade med mig en av de kvinnliga lärarna och det var bra. Annars blir man lurad …. Det tar jag numer som en självklarhet.

Ha det gott!/Solveig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0